IN VRAAG GESTELD. Weet een merel dat wij 'm merel noemen?

Een merel weet niet dat wij hem merel noemen. Of haar. Net zo min als een vink door heeft dat wij hem of haar vink noemen. Een gaai kan een vermoeden hebben, hoewel ook hier een minimale vorm van twijfel op zijn plaats is. Er is een uitzondering, werpt u nu ongetwijfeld op. U doelt waarschijnlijk op de koekoek. Fout, denk ik. Waarom zou die vogel bij herhaling en uitsluitend zijn naam roepen?

En toch

En toch. Dat is het wonderbaarlijke, vond ik vanochtend toen ik niet beters voor handen had dan de vogels in te tuin te observeren - of zo u wil, te begluren - merkte ik dat een vink zich precies gedraagt zoals wij dat van een vink verwachten. En de merel trippelt en wipt op dezelfde wijze door het gras zoals wij dat van een merel kennen.

Niet banaal

De kwestie lijkt mij niet zo banaal als ze u vermoedelijk op het eerste gezicht toeschijnt. Ik vroeg me naderhand af hoe dat zat bij ons. Mocht ik niet weten dat ik hier in Vlaanderen woon, zou ik mij dan gedragen als een Vlaming of zoals Vlamingen dat van mij verwachten? Of gedragen wij ons als Vlaming omdat we het doorhebben dat we, vermits we hier 'wortel schoten', Vlaming worden genoemd?

Ongemoeid


Overigens... maar dat geheel terzijde... viel het me vanochtend op dat noch de merels, noch de vinken en al zeker niet de Vlaamse gaai enige inspanning lieten zien om hun wijze van trippelen of vliegen of eten of drinken aan de andere vogels op te leggen. De vink - hoewel ze dus niet weet dat ze vink is - liet de groenling - hoewel familie van mekaar - ongemoeid. De houtduif van haar kant genoot niet van de nabijheid van de gaai, maar verder dan wat geklapwiek dreef ze haar onvrede niet.

Identiteitsdebat

Of deze zondagochtendlijke observatie kan leiden tot enige verheldering in het identiteitsdebat hier en elders laat ik in het midden. Een vogelaar is niet per se een politicus, maar onder politici zijn ongetwijfeld wel wat vogelaars te vinden. Misschien moeten zij ook eens hun stem laten horen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...