Klara's top 100: het verhaal van een leven

Vandaag presenteerde Klara haar top 100. Een hele dag luisteren bleek onmogelijk, maar in de huiskamer, aan de pc en in de auto konden we vandaag heel wat meepikken. We lieten zelfs niet na om de directie van Carl Davis over te nemen bij George Gershwins Rhapsody in blue. Niet dat we het beter konden, de musici leken niet geneigd me vlot te volgen.

Doos van Pandora
Maar wat zo intrigerend is en tegelijk ook zo angstaanjagend kan zijn met zo'n top 100 is dat diverse klassieke stukken je met de slag kunnen terug katapulteren in de tijd. Soms is een opmaat voldoende om ongevraagd een film uit de zomer van '76 in het hoofd geprojecteerd te krijgen. Of hoe je met Smetana's Moldau ineens weer die 13-jarige bent die van op de harde, veel te hoge houten banken van de muziekklas in het college, zichzelf belooft om ooit de Moldau af te varen. Tot in Praag. Meer dan 40 jaar later is dat nog altijd niet gebeurd... En het besef dat er minder tijd rest dan ooit om die belofte eindelijk hard te maken, helpt niet meteen om een vorm van weemoed te negeren.

Proust
Nostalgie, weemoed, vertedering, passie, nostalgie, gekheid... zo'n Top 100 doet wat met een mens. Het Madeleine-koekje van Proust is nooit veraf.

Reacties

  1. De kracht van muziek is énorm, wanneer het aankomt op 'A la recherche du temps perdu'-achtige ervaringen. Hoewel ik zeer van klassieke muziek houd, is het vooral de muziek van het zogenaamde 'lichte genre' die me soms hardhandig terugsleurt naar de jaren '80. Ongetwijfeld de periode waaruit ik de beste herinneringen bewaar, véél beter dan uit de okerbruine donkere jaren '70, maar ook de meest triestige, zoals het dramatische overlijden van mijn nichtje. Sommige muziek kàn ik niet anders dan alleen beluisteren...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit jaar geen noot gehoord... wegens nieuwe episode in het leven: helpen in "den bouw" van één van mijn kinderen. Een stevig stukje Wagner zou niet misstaan hebben. Dan denk ik terug aan nonkel Godfried die mij de klassieke muziek in loodste. En onlangs moest ik bij Carmen van Bizet (ook in de auto) ook terugdenken aan de schoolbanken van het college bij meneer Anseeuw, of was het Bryon? dat wordt dus herbeluisteren in eutentreuten via het web...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...