GEVONDEN. Eerst in boekwinkel, daarna in krant: 'Een Strijd' van Italo Svevo

Er zijn van die dagen dat je hopeloos op zoek bent naar een boek waarover je veel te vroeg in de krant een lovende recensie hebt gelezen of waarover iemand langs zijn/haar neus weg beweert dat het boek of zijn auteur een 'late ontdekking' is. In allebei die gevallen is het boek niet of niet meer in de boekhandel te koop en begin je een zoektocht.

Kleinood
Maandag overkwam mij precies het omgekeerde. In de Roeselaarse Standaard Boekhandel trof ik het prachtig uitgegeven kleinood 'Een Strijd' van Italo Svevo. Zodra ik het boekje - zakboekformaat haast, 136 pagina's - in handen nam, was ik al verkocht. De kaft voelde warm aan, de bladspiegel leesgemakkelijk. Het werk werd zelfs ingeleid. Maar de uitgeverij 'Serena Libri' was mij onbekend. En dat deed me even, maar gelukkig niet al te lang twijfelen. Ik was zo goed als zeker dat de aankoop van het kleinood mijn avond goed zou maken. 'Serena Libri' blijkt een Nederlandse uitgeverij van een in Nederland wonende Italiaanse vrouw te zijn die al sinds 1997 in het Nederlands vertaalde Italiaanse boeken uitgeeft.

Weekendkrant
En wat bleek? Toen ik 's avonds de boekenbijlage van de Nederlandse weekendkranten doornam, las ik zowaar helemaal onderaan in de column van Arjen Fortuin dat er vorige week een beeldschoon boekje was verschenen. Van Italo Svevo... Kijk, serendipiteit bestaat dus en kan geluk verschaffen.
Wie nu nog durft beweren dat onze boekenketenwinkels louter oog hebben voor 'fastfoodlectuur' en 'platte bestsellers' passeert best eens in de Roeselaarse Standaard Boekhandel...

Reacties

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...