BELEEFD. Waar je ook vindt wat je niet zoekt... de onafhankelijke boekhandel


De Zondvloed, Mechelen
Het zal zijn redenen wel hebben, maar het ‘resoneert’ niet, vind ik, die naam. De ‘onafhankelijke boekhandel’.  Het staat stevig, dàt wel, maar waar het precies op slaat – onafhankelijk van wie of waarvan, vraag ik me dan altijd af – is me na al die jaren nog niet duidelijk. Dat al die ‘onafhankelijke boekhandels’ zich van tijd tot tijd scharen onder de koepel Confituur, vind ik al helemaal vreemd. Wat heeft confituur – plakkerig, zeemzoet, glibberig, geleiachtig -  te maken met boeken? Dat het rijmt op literatuur, tja… dan hadden ze net zo goed voor de koepelnaam Winteruur kunnen kiezen. Dan hadden ze meteen ook een programma op de Vlaamse televisie én kregen ze sowieso elk jaar bij het overschakelen van zomer- naar wintertijd  en vice versa twee keer ‘free publicity’ in alle media. 

DE PURE BOEKHANDEL

Passa Porta, Brussel

Maar het gaat ons natuurlijk niet om die soortnaam – we hadden, geven we nog snel tussen twee gedachtestrepen mee -  zelf toch gekozen voor ‘pure boekhandel’, al is puur sinds kookdiva Pascal Naessens het over haar borden uitstrooide al lang niet meer puur, helaas.  En  ‘uitgelezen boekhandel’  ligt dan weer te veel voor de hand en klinkt te tweedehands. Het gaat erom dat het morgen officieel de Dag van de Onafhankelijke Boekhandel  en dan krijgen wij… een boek cadeau. Van Peter Terrin dan nog wel. Cadeautjes zijn meestal leuk, als het om een boek gaat, wordt dat voor ons nog leuker en als het er een van Peter Terrin is, dan willen we dat niet missen.
De Zondvloed, Roeselare
Overigens is voor ons elke reden goed om in de boekenhandel binnen te lopen. Zelfs als die reden er geen is. En eenmaal binnen is het zeker dat we er niet meer buiten raken zonder boek. Of het zijn daar handige meisjes en  jongens, of ik lijd aan een particuliere koopverslaving. Zelfs als ik de  boekhandel binnenstap met alleen maar de bedoeling eens rond te kijken, kom ik er buiten met een boek. Natuurlijk, met een boek. Ik weet ook wel dat je niet naar een boekhandel stapt om een pakje tabak of een doos pralines – pas op, in Amerika kan dat, dat is daar niet eens zo gek, zag ik al. Maar daar is het nu net Amerika voor, daar hadden ze ook Trump op het schap. 

 

SERENDIPITEIT  EN GENADE

Theoria, Kortrijk
Wat hebben die ‘onafhankelijke boekhandels’ dat andere niet hebben? Onafhankelijkheid, veronderstellen we, maar daar schieten we als lezer niet meteen mee op. Ze hebben meer dan we vermoeden, daar zit die onweerstaanbare verleidelijkheid van zulke boekhandels. Altijd vind ik er boeken waar ik niet naar op zoek ben of neen, altijd vinden boeken waar ik niet naar op zoek ben, mij. Dat veroorzaakt iedere keer weer een bijzonder aangenaam gevoel, alsof we, totaal onverwacht, ons als een uitverkorene gaan voelen. Van een boek dat daardoor alleen al bijzonder is. Voor die ervaring, voor die ‘genade’ loop ik altijd zo’n boekhandel binnen. In de buurt zeker en zeer zeker in steden waar ik maar zelden kom.

MET KENNIS EN GENEGENHEID

De Zondvloed, Roeselare
De Zondvloed, Roeselare



















Die 'onafhankelijke boekhandel’ brengt trouwens structuur in mijn leven. Elke week stap ik, op een vaste dag en vast uur, De Zondvloed in Roeselare binnen. Boekhandelaar én literatuurliefhebber Johan heeft dan net de nieuwe oogst aan boeken op de toog gestapeld – om ze in het pc-systeem in te voeren – en kan ik, terwijl we over de oogst wat kritisch weerwerk bieden, een eerste selectie maken. Boeken die aan zo’n wekelijkse selectie ontsnappen, werken zich op de een of andere manier toch weer in mijn vizier. Boeken krijgen in die ‘onafhankelijke boekhandel’ een langer leven. Een beter leven ook, want ze worden met kennis en met genegenheid gekoesterd. 

EEN ZEGEN VOOR HET POLITIEAPPARAAT

Passa Porta, Brussel
De bladwijzers van die onafhankelijke boekhandel brengen mijn leven letterlijk in kaart: ze blijven in het oorspronkelijke boek en bieden mij en andere lezers van mijn boeken een vrij volledig beeld van de stadswandelingen en reizen van het voorbije jaar. En mochten De Vrouw of mijn kinderen mij op zo’n trip kwijt zijn, dan weten ze dat ze voor ze het politiekantoor moeten binnenlopen om me als vermist op te geven, best altijd eerst de lokale boekhandel binnenlopen. Tot op vandaag zijn ze bij zo’n tijdelijke vermissing nog nooit naar een politiekantoor moeten stappen. Ze zijn, die boekhandels, ook wat dat betreft, een zegen voor onze anders al overbezette politiemacht. 

DIALYSEPLEKKEN VOOR HOOFD EN HART


Theoria, Kortrijk
Het zijn, die onafhankelijke boekhandels, meer dan ooit ook ontmoetingsplaatsen. Met andere lezers, met auteurs ook. Anders onbereikbare buitenlandse schrijvers krijgen we te zien en te horen in de Passa Portaboekhandel in Brussel en elke keer verwijten wij het onszelf dat we nooit naar Brussel zijn komen wonen, alleen al daarvoor.
Maar in Kortrijk, in Gent, in Roeselare en zelfs in Mechelen fleurden ontmoetingen met auteurs onze avonden op. Noem ze gerust tempels van wijsheid, dialyseplekken - niet voor de nieren, maar voor hoofd en hart - , onze voederplank voor winter en zomer... we willen ze niet missen, die onafhankelijke boekhandels.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...