VERRAST. Uitgever Lebowski verkoopt Walsers 'De Wandeling' in beperkt aantal boekhandels

Het is prachtig uitgegeven. De cover oogt bijzonder en krijgt ook nog eens een beschermende, doorzichtige plastic kaft. Robert Walsers 'De Wandeling' is het boek van de maand - waar hebben we dat nog gehoord - van uitgever Lebowski. Het verhaal van Walser verdient al die zorg, daarover bestaat geen twijfel.
Maar op zijn minst opmerkelijk is de verkooptechniek die uitgeverij Lebowski voor dit boek - en voor de volgende, nog niet genoemde 'herontdekkingen' - ontwikkelde.

Robert Walsers De Wandeling vindt u bij voorbeeld niet bij De Standaard Boekhandel. U kunt het daar ook niet online bestellen. Dat ligt niet aan de SB-boekhandels, maar aan de uitgeverij zelf.
De uitgeverij wil, naar eigen zeggen,  "de boekhandelaar die zijn nek uitsteekt, die risico neemt, die niet gaat voor de snelle seller, belonen. Wij willen, kortom, de boekhandelaar die zich wil onderscheiden, belonen."



Beperkt te koop

Daarom zal het boek - en de volgende van de  Lebowski Book of the Month Club - waarom dat allemaal per se in het Engels moet, is ons niet meteen duidelijk - "slechts bij een select aantal boekhandelaren in Nederland en Vlaanderen te koop zijn, en ook niet online verkrijgbaar zijn. Na drie maanden evalueren wij de verkoop, en maken dan eventueel een paperback-editie, die overal beschikbaar zal zijn. De gebonden editie zal echter – ook na drie maanden – alleen bij de geselecteerde boekhandelaren verkrijgbaar blijven ".
Op de website van Lebowski gaat het in het 'Hollands' Nederlands verder:" Wij willen het ‘support your local bookstore‘-concept verder uitbouwen: wij willen (meer) traffic naar de boekhandel genereren. De lezer kan met deze aanpak alleen door fysiek bezoek aan de boekhandel een exemplaar verwerven."

Risico?
Niet dat wij de zelfstandige boekhandel ongenegen zijn - verre van, we gaan er elke week langs en houden er onze portemonnee niet gesloten - maar wat kan uitgever hebben tegen een boekhandelketen als Standaard Boekhandel? Wij gaan er ook minstens een keer per week langs, we bestellen er boeken die er niet de rekken staan en we krijgen ze keurig en snel geleverd. In een straal van 5 km van waar ik woon zijn er minstens 3 SB-boekhandels te vinden. Dat netwerk, die dichtheid aan winkels: als dat geen risicovol ondernemen is, als dat geen 'local bookstore-concept' is, dan weten wij het niet meer.
Het is precies dankzij SB dat wij hier in Vlaanderen niet alleen nog een boekhandel in steden hebben, maar ook in de zogenoemde verstedelijkte gemeentes.

Platte commercie?
Om die redenen vinden we de motivering die Lebowski geeft voor zijn verkooptechniek ongeloofwaardig en een uitgever onwaardig. Uitgevers, dachten wij,  willen dat lezers hun boeken snel, comfortabel en permanent binnen hun bereik hebben. Lebowski wil dat blijkbaar niet. Jammer, want haar verkooptechniek heeft meer weg van een platte stunt dan van een gemeende zorg om de lezer.
De verkooptechniek werkt natuurlijk. Wij hebben het boek gehaald, bij een van die zelfstandige boekhandels en we geven het graag toe: het is een bijzonder boek. Danzij Walser vooral, maar ook dankzij de uitgever die naast het verhaal van Walser ook nog een W.G. Sebalds 'Ter herinnering aan Robert Walser' meegeeft in het boek.

Bij de Lebowski Book Club wordt elke maand een herontdekking uitgegeven die slechts bij een select aantal boekhandelaren in Nederland en Vlaanderen te koop zal zijn, en ook niet online verkrijgbaar is. Na drie maanden evalueren wij de verkoop, en maken dan eventueel een paperback-editie, die overal beschikbaar zal zijn. De gebonden editie zal echter – ook na drie maanden – alleen bij de geselecteerde boekhandelaren verkrijgbaar blijven. - See more at: http://www.lebowskipublishers.nl/post/Lebowski-Book-Club-N344.html#sthash.JFZKr2qv.dpuf

Reacties

  1. Beste Jan,
    Ik denk dat je de actie van Oscar van Gelderen niet moet zien als een actie TEGEN een winkelketen, maar wel als een steun voor de kleinere onafhankelijke boekhandel. Ik denk dat je de actie vooral ook moet zien binnen de Nederlandse context, waar na het faillissement van Selexyz enkele onafhankelijke mensen grote risico's hebben genomen.
    En natuurlijk is Oscar ook een slimme marketeer die zo zijn uitgever nog eens in de schijnwerpers weet te plaatsen, maar ook daar heb ik niets op tegen.
    Overigens staan de volgende 'herontdekkingen' ook netjes vermeld in dit boek, dus je kan je al verkneukelen op de volgende vijf uitgaven.
    Hartelijke groet,
    Dirk Vandenberghe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor reactie, Dirk. Maar - of het ligt aan mij, of aan het boek - maar het overzicht van de nog te verschijnen uitgaven in deze reeks vind ik niet terug in het boek.
      We kijken in elk geval uit naar de evaluatie over drie maanden...

      Verwijderen
  2. Dag Jan,
    mijn excuses: het lijstje staat inderdaad niet in het boek. Ik zag wel een lijst van de komende herontdekkingen op de facebookpagina van Het Paard van Troje...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...