En ineens was daar een geur van seringen...

Het overkwam me vanmiddag. Toen ik in de auto stapte om weer naar het werk te rijden. Ineens was daar een wolk van seringengeur. In de verste verte waren geen seringen in bloei. Daarvoor was het te vroeg op het jaar. Een wolkje seringenparfum? Nee, zelfs daarvoor waren in de wijde omgeving geen aanwijzingen. Van waar kwam dan ineens die seringengeur? Inbeelding? Verbeelding? Verlangen naar lente?

Kan een geur zomaar komen aanwaaien? Kan je je überhaupt een geur zomaar voor de geest halen?
Ik probeerde het, in de wagen. Denkend aan vers gezaagd cederhout, of aan het rijzende deeg van een broodpuddinggebak... Hoe ik mij ook inspande, het lukte niet. Er waren alleen die seringen geweest - heel even - in een wolk die voorbijkwam.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...