De Bazaar van Blondeel is oké en die van u?

Het idee is subliem. Want eenvoudig én intrigerend én uitdagend. Het komt uit een Winkels brein, dat van Chantal Pattyn, slagersdochter en nethoofd van Klara. Het gaat om de Bazaar België of beter, zoals van de week in Knack getiteld, de Bazaar van Blondeel. Van Claude Blondeel, de voor de ochtend doorgaans zwaar klinkende Klara-stem die zo begeesterend over zijn bezoek aan een tentoonstelling  of over zijn favoritisme voor deze of gene auteur praat dat je het jezelf vervolgens kwalijk neemt dat je de expositie nog niet hebt bezocht of dat je het laatste boek van de besproken auteur schaamteloos negeerde.

Die Blondeel pakt nu uit met zijn Bazaar: zijn honderd favoriete Belgische kunstwerken. Ik hoorde hem van de week over Simenon aan het woord. Ik had zo weer zin om de Maigrets opnieuw te lezen...

Niet vrijblijvend
Maar... de idee van Chantal Pattyn is niet vrijblijvend. Want voor je het weet ben je voor jezelf een lijst van 100 favoriete kunstenaars/kunstwerken aan het samenstellen. Ik  kan je verzekeren: eenvoudig is het niet. En opsommen is één iets, de kunstwerken benoemen en uitleggen waar, wanneer en waarom je er helemaal weg van was...

Mijn Bazaar
Welke Maigret van Simenon neem ik op in die lijst? Of nemen we zijn Burgemeester van Veurne? Ik denkt voorts aan De man die de wolken meet van Fabre, aan de Oostakkerse Gedichten van Claus, aan De Trap van Steen en Wolken van Johan Daisne - god, wat is dat lang geleden dat ik die las - en aan Leven en Dood in den Ast van Streuvels. Ik denk aan de boeren van Permeke, de winterlandschappen van De Saedeleer, aan Horta in Brussel - onze winterwandeling in de zomer van enkele jaren geleden... Ik denk aan enkele muzikale composities van Vermandere...

Boek en expositie
Het vergde Claude Blondeel alvast 2 zomermaanden van intense arbeid. Maar straks ligt het boek er - 16 april - en in juni volgt de tentoonstelling in zijn geliefde Brussel.
Ook daarom, omwille van die voorliefde voor Brussel, voor Passa Porta, voor mensen als Marc Didden...ook daarom ligt die Claude Blondeel ons na aan het hart.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...