AANGESTIPT. Fred Bervoets: "Het leven is een roes" in Humo

Foto Wikipedia
Over het nut van reproducties op... koekjesdozen en kalenders.

"Normaal gezien zou ik ook dokwerker (zoals zijn vader, red.) zijn geworden, maar toen zag ik op een mooie dag op een kalender van Esso het schilderij De Zee van Permeke. Bàf, dat sloeg in als een bom. We hadden thuis ook een koekjesdoos met een schilderij van Teniers erop - zo mooi. Dat ik dacht: verdomme, ik word schilder! Zo ben ik begonnen te tekenen, op de achterkant van behangpapier."





 Over de verwondering over de uitkomst van schilderen.

"Ik schilder nooit met een vast doel voor ogen. Als ik eraan begin, weet ik bijlange niet wat er gaat uitkomen. Eigenlijk schilder ik om mezelf te verwonderen..."

Over roes en discipline.
 "Het beeld, ja, dàt ontstaat in de roes. Maar vervolgens is er discipline nodig. 
Levensles: gebruik de roes om iets te scheppen en discipline om het werk af te maken."

Over echte kunst.
"Als je er 's nachts niet van wakker ligt, stop er dan mee! Als je een kunstenaar bent, moet je vechten. Alleen. Al de rest is bullshit."
(Humo, 12 november 2013, interview door Wilfried Hendrickx).

Reacties

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...