HET AFGELUISTERD GESPREK. "Erfgoed, een bokaal!"

Een flard uit de gesprekken van Firmin Tandt, bakker op rust - ook wel 'De Magere Bakker' genoemd-, en dr. Leo Devisch, zeventiger en huisarts voor het leven. Ze ontmoeten elkaar dagelijks, tussen oven en kabinet, op een bank van het gemeentelijke parkje.

DE ERFGOEDBOKAAL



Firmin: "Mocht ge mij vragen..."
Dr. Leo: "Ik vraag u niets, maar ga verder..."
Firmin: "Mocht ge mij vragen of het zin heeft om, zoals het vanochtend op de radio werd gezegd, gebouw na gebouw te klasseren..."
Dr. Leo: "Ge bedoelt, beschermen, als erfgoed, maar ga verder..."
Firmin: "Dat bedoel ik."
Dr. Leo: "En de vraag is: of het zin heeft?"
Firmin: "Dat is de vraag."
Dr. Leo: "De zinsvraag is..."
Firmin: "Dan zeg ik u : het heeft geen zin."
Dr. Leo: "Ge stelt een vraag om zelf het antwoord te kunnen geven. Maar goed, ga verder..."
Firmin: "Weet ge wat het is met dat klasseren... ik bedoel beschermen van gebouwen, monumenten, landschappen?"
'Dr. Leo: "Ik denk dat gij alweer het antwoord zult geven..."
Firmin: "Dat beschermen is niets meer en niets minder dan er een bokaal op zetten. Bewaren voor later. Onveranderd houden wat is. Het zijn de mannen die het voor het zeggen hebben die willen dat hun wereld, hun herinneringen, hun 'vroeger' overeind blijft. In lengte van dagen."
Dr. Leo: "Dat is straf. Ik bedoel: wat gij zegt, is straf. Ge verdenkt..."
Firmin: "Het is een kwestie van macht en egoïsme. Al wie na hen komtverhinderen om hun wereld in te richten zoals zij het nodig vinden. Neen, zelfs al zijn de mannen die het nu voor het zeggen hebben, al lang dood, nog kunnen ze verder heersen..."
Dr. Leo: "Door dat beschermen?"
Firmin: "Dàt is, als ge 't mij vraagt, de enige, echte reden voor die klasseringsdrift. Ervoor zorgen dat wat is, blijft en dat er niemand nog kan aankomen. Territoriumdrift..."
Dr. Leo: "Ge overdrijft."
Firmin: "Zij overdrijven."
Dr. Leo: Zal ik u eens wat zeggen?"
Firmin: "Neen, ik moet naar mijn oven..."
Dr. Leo: "Pas maar op dat ze die oven van u  niet gaan beschermen. Dan kunt ge blijven bakken, nu en altijd, tot..."

Reacties

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...