GEHOORD. Ongehoord! Een treinbegeleider die 6x fluit! Ik dien een klacht in...

We wachten op een trein. Het regent niet, maar het waait. Dat komt, denk ik, omdat het altijd waait op een perron. Zelfs op dagen dat het windstil is. Mochten we van kwade wil zijn,  dan zouden we de NMBS verdenken  van windmakerij.
Een man van middelbare leeftijd in een keurig pak, met boekentas aan de linkerhand, lijkt van plan driftig voorbij te stappen, maar aarzelt ineens en keert op zijn stappen terug. Hij spreekt een treinbegeleider aan die net als wij onder het aftandse afdak schuilt.
"Mag ik iets vragen?"  Het is een vraag, maar de toon verraadt al op een akelige wijze dat de man geen 'neen' verwacht.
"Natuurlijk," zegt de treinbegeleider.
"Vind je het normaal dat een collega van u daarnet zes keer floot?" vraagt de man.
"Ik begrijp uw vraag niet goed," zegt de treinbegeleider.
"Of het normaal is dat zes keer gefloten wordt bij het vertrek van een trein. Zes keer. Ik vond dat zo denigrerend. Ha, echt denigrerend. Ik dien daarover een klacht in..." De man in pak keek de treinbegeleider met stelligheid recht in de ogen. Alsof hij een tegenval verwachtte.
"U moet doen wat u niet laten kan," antwoordt de treinbegeleider droogjes.
De man in pak haalt vinnig de schouders op en gaat wat verder op zijn trein die ook de onze is, wachten.
Op het scherm met de vertrektijden zien we ineens de beelden van het journaal van gisteren voorbijflitsen. Stervende kinderen in Syrië, jodiumpillen en nucleaire rampen, Noord-Korea, een vleesschandaal...
Nee, maar van zes keer fluiten op een verwaaid perron, daar liggen we dus wel wakker van. Wat zijn wij, mannen van middelbare leeftijd, toch een alleraardigste soort mensen, denk ik beduimeld...

Reacties

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...