VERSTELD. Tuymans' fotoschilderij: de niet te mijden controverse
Foto Van Giel/Beeld Tuymans |
Begrijpelijke reacties. Maar toch overtuigen ze ons niet.
Want precies door zijn arrogantie in zijn vakmanschap is Luc Tuymans dé Tuymans wiens werk tot ver buiten de landsgrenzen wordt gewaardeerd, geprezen en gelauwerd. De controverse was in dit geval niet te mijden, ze is inherent aan Tuymans' kunstenaarschap.
Een rechtbankzaak kon met andere woorden niet vermeden worden. En daarom is het ook goed dat een rechter - en niet een fotograaf of een beeldend kunstenaar - hierover een vonnis heeft geveld. We kunnen nu alleen maar hopen dat beide partijen finaal de uitspraak van de rechter - straks in beroep dus - respecteren.
Ik vind: je verwart intermenselijke arrogantie (die zich hier uit in gebrek aan intercollegiaal respect) met artistieke arrogantie (die zich uit in de kracht van de esthetische provocatie). Je redenering gaat op voor sporters als McEnroe, kunstenaars als Beuys en schrijvers als Claus. Zie ik dit je-m'en-foutisme als meerwaarde aanwezig in Tuymans' schilderijen? Nee, hij rechtvaardigt zijn postmoderne referentie-/ontleningskunst met de 19de-eeuwse argumenten van het bevrijde en autonome kunstenaarschap. Je kan je niet schuilen achter een ideologie die je in je eigen werk beweert te bestrijden. M.b.t. de juridische kwestie kan ik je wel helemaal volgen.
BeantwoordenVerwijderen