GELEZEN. "In mijn geest zitten duizenden jaren aan herinneringen". Umberto Eco in Humo

Lezen. Waarvoor? Voor wie? Waarom? Waar leidt het toe? Umberto Eco doet daar niet flauwtjes over in het interview vandaag in Humo.
"Wat is het grootste verschil tussen mezelf en een ongeletterde? Dat als die arme stumper sterft, hij amper tachtig jaar geleefd zal hebben. Ik heb er duizenden geleefd. Ik was erbij toen Julius Caesar vermoord werd, ik was bij de Slag van Waterloo. In mijn geest zitten duizenden jaren aan herinneringen. Heerlijk!"
"Lezen is een fundamentele menselijke activiteit. Het stimuleert de empathie, het denkvermogen en de sociale vaardigheden."
(Interview door Bart Vanegeren in Humo van 27 oktober).

Reacties

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...