GELEZEN. Gabriel Garcia Marquez (1927-2014): Het leven is niet het leven dat je hebt geleefd..."

In Mexico is op Witte Donderdag 17 april Gabriel Garcia Marquez overleden. Zijn eerste deel van zijn autobiografie kreeg dit leidmotiv mee: "Het leven is niet het leven dat je hebt geleefd, maar het leven dat je je herinnert en hoe je het je herinnert om het te vertellen".

In een van zijn interviews (Liefde en ouderdom, een gesprek met Marlise Simons, The New York Times Book Review, 7 april 1985) vertelt hij over hoe hij over de dood denkt...
"...Als je vader doodgaat, komt je eigen dood dichterbij. Er ontstaat een bepaalde haast. Die haast wordt niet alleen maar veroorzaakt door de dood van je vader; je krijgt sowieso haast als je ouder wordt. Naarmate er meer tijd verstrijkt, moet je sneller werken. En je moet je vooral voorbereiden op een zinvolle ouderdom."
MS: Hoe ziet u dat voor zich?
GGM: "Ik ben al tevreden als ik kan blijven schrijven. Ik kan me tot mijn honderdste nuttig maken door te schrijven. Mijn onderwerp is het leven, dus mijn onderwerp breidt zich alleen maar uit naarmate ik langer leef."

Reacties

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...