BEWONDERD. Ons gemeentehuis werkt efficiënter en klantvriendelijker dan een hightech-bedrijf...

Ga ruim op tijd. Zo'n paspoort kan wel eens weken onderweg blijven. Zeiden ze. Waarschuwden ze. De toon waarop ze het zeiden liet weinig twijfel: een gemeentehuis is een overheidsdienst en daar weet je doorgaans wel wanneer je iets vraagt maar je weet nooit wanneer en of je antwoord krijgt.
En aldus spoedden wij ons naar ons gemeentehuis. Nog een geluk, dachten we, dat de diensten er één dag in de week tot ruim na werktijd - tot zeven uur 's avonds - toegankelijk zijn.

GEEN VUILE VINGERS

Op de website kon ik op voorhand nagaan wat er nodig was om het paspoort van het koninkrijk België aan te vragen.
Maar kijk, die maandagavond liep het vlot: de pasfoto was oké, aan het afnemen van de vingerafdrukken - dat was nieuw voor me - hield ik geen vuile vingers over, het gebeurde netjes elektronisch en ik kreeg er uitleg én een vriendelijke babbel gratis bovenop. Het paspoort was niet gratis, maar behoorlijk duur (65 euro) al blijkt dat per jaar 'geldigheid'  (net geen 10 euro) nog mee te vallen.
En kijk, de vrijdag erop ontving ik al een mail én een sms'je met de boodschap dat het paspoort beschikbaar was op het gemeentehuis. Dat klopte, leerde ik vanavond, na werktijd, tegen zevenen, toen ik het - alweer met een vriendelijke babbel - mocht in ontvangst nemen.

 

BEDRIJFSDOOLHOF


Vlotter kan het niet, vond ik. En dat vond ik des te meer omdat wij hier thuis net het tegenovergestelde hadden ervaren met een hersteldienst voor een koffiemachine. We zijn koffieliefhebbers en hebben er wel wat voor over, maar twee maanden een toestel moeten missen voor een herstelling... dat hielden wij niet voor mogelijk. Maar het gebeurde toch.  Heel vaak, weten wij nu intussen,worden elektrische toestellen niet meer hersteld in de zaak waar je het toestel kocht, Het wordt ergens 'naar Brussel' overgebracht waar het enkele weken van de radar verdwijnt. Je raakt ook niet bij die mensen, je wordt in dat Electrolux-doolhof van het kastje naar de muur gestuurd, uitleg geven ze je niet en naar verontschuldigingen kan je fluiten. Bittere koffie dus.

Om maar te zeggen hoe een kleine gemeente groot kan zijn en hoe vermaarde bedrijven kunnen vermolmen tot eertijdse Oostblokinstituten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

GEZIEN. Zwarte Kat, niet zomaar een kopje...koffietafelerfgoed

GELEZEN. Sinterklaas: open brief van Nicodemus naar aanleiding van de Pietenkwestie

GESCHREVEN. Eigenlijk zijn het ouders die hun kinderen een nieuwjaarsbrief moeten schrijven...